Kde je bílá?! Pestré svatební šaty našich předků

Kde je bílá?! Pestré svatební šaty našich předků

barevné svatební šaty
Svatební šaty: pol. 14.st., 30.léta 15.st., 1630

Historie svatebních šatů je nádherná, dlouhá a nelze ji obsáhnout v jediném článku. Já jsem se tentokrát zaměřila na barvu. Dnes se v euroamerické kultuře téměř 100 % žen vdává v bílé. Ne vždy tomu tak ale bylo i v minulosti.

 

Barevné svatební šaty

 

V našem kulturním okruhu dlouho nebyla se svatbou spojována žádná konkrétní barva tolik jako dnes bílá, svatební šaty byly často barevné. Oděv nevěsty musel působit slavnostně a náležitě reprezentovat její postavení – šaty žen z vyšších vrstev bývaly co nejhonosnější, zdobené zlatem, kožešinou a výšivkami, později i krajkami. Důležité byly také pokrývky a ozdoby hlavy: věnce, korunky, závoje, klobouky.

Níže vidíte několik svatebních obřadů ze středověkých iluminovaných rukopisů:

 

Svatba Codex Manesse - kol. 1325, anglický rukopis, nevěsta v růžovém surkotu s modrým cotte - poč. 14.st.
Svatba Codex Manesse, kol. 1325 – nevěsta v růžové, anglický rukopis, poč. 14.st. – nevěsta v růžovém surkotu s modrým cotte

 

Svatby z rukopisů z období 1335 - 50
Svatby z rukopisů z období 1335 – 50, nevěsta v červeném plášti s krásným zavinutím hlavy, vpravo nevěsta v modrých šatech s pachy

 

Romantika až na půdu: ženich a nevěsta a ženich a nevěsta u květinového lože, rukopis 1349-51
Romantika v každé době: ženich a nevěsta a ženich a nevěsta u květinového lože, rukopis 1349-51

 

Vždy byly populární světlé barvy, které ostatně často nosily i neprovdané dívky. Zejména světle modrá jako barva lásky, čistoty a pravdy a také jako barva pláště Panny Marie byla oblíbená už od raného středověku. Nezřídka se setkáváme na vyobrazených svatbách i s růžovou či krémovou. Ani výraznější barvy však na svatbách nechyběly, jednou z nejvyhledávanějších barev byla červená – lidé si ji spojovali s plodností a šlo o jednu z nejslavnostnějších barev. Černá a šedá se naopak hodily pro vdovy při dalších sňatcích. Výběr barvy se také samozřejmě lišil podle regionu a období.

Svatba, pol. 14. st.
Svatba, pol. 14. st.

 

Svatby na středověkých iluminacích-vlevo Omne Bonum (British Library Royal 6 E VI, fol. 286v), c. 1360-1375, vpravo poč. 14.st.
Svatby na středověkých iluminacích-vlevo Omne Bonum, c. 1360-1375, vpravo poč. 14.st.

 

Přebohaté hodinky z Notre Dame, kol. 1380 - nevěsta v červených šatech s mnoha doplňky, v interiéru kostela vidíme průběh obřadu
Přebohaté hodinky z Notre Dame, kol. 1380 – nevěsta v červených šatech s mnoha doplňky, v interiéru kostela vidíme průběh obřadu

 

Svatba Filipa Burgundského a Markéty Flanderské, poslední čtvrtina 14.st., iluminace
Svatba Filipa Burgundského a Markéty Flanderské, poslední čtvrtina 14.st.

 

Vlevo: francouzský rukopis Tristam a Isolda, do 1425 - nevěsta v růžových šatech a dvourohém heninu; vpravo rukopis z roku 1475 - nevěsta ve zlatých šatech
Vlevo: francouzský rukopis Tristam a Isolda, do 1425 – nevěsta v růžových šatech a dvourohém heninu; vpravo rukopis z roku 1475 – nevěsta ve zlatých šatech

 

Svatba z rukopisu Ab urbe condita,1455-1460
Svatba z rukopisu Ab urbe condita,1455-1460

 

Svatba z rukopisu Facta et dicta memorabilia a svatva na obraze Sedm svátostí od Rogiera van der Weydena, obojí kol. pol. 15.st.
Svatba z rukopisu Facta et dicta memorabilia a svatva na obraze Sedm svátostí od Rogiera van der Weydena, obojí kol. pol. 15.st.

 

Renesance a baroko

 

Domenico di Bartolo - Svatba Foundlingů, 1440, detail
Domenico di Bartolo – Svatba Foundlingů, 1440, detail

 

Detaily z maleb Svatby v Káni Galilejské od Gerarda Davida (1500 - 1510), Garofalo Benvenuta (1531) a Jana C. z Vermeyen (cca 1530)
Detaily z maleb Svatby v Káni Galilejské od Gerarda Davida (1500 – 1510), Garofalo Benvenuta (1531) a Jana C. z Vermeyen (cca 1530)

 

Eleonora Gonzaga ve svých svatebních šatech
Eleonora Gonzaga ve svých svatebních šatech, 1622

 

Manželka Petra Paula Rubense portrétovaná ve svých svatebních šatech, 1630; svatební šaty, první pol. 17.st.
Manželka Petra Paula Rubense portrétovaná ve svých svatebních šatech, 1630; svatební šaty, první pol. 17.st.

 

Francouzské růžové šaty, kol. 1775_
Francouzské růžové šaty, kol. 1775

Bílá

 

Bílé svatební šaty

Už od vrcholného středověku máme záznamy o některých příslušnicích královských rodů, které pro svou svatbu zvolily bílá roucha – např.: princezna Philippa, dcera Jindřicha IV. Anglického, při své svatbě s Erikem Pomořanským (1406), Anna Bretaňská, když si brala Ludvíka XII. Francouzského (1499), Marie Stuartovna při svém sňatku s Františkem II. Francouzským (1558) nebo Markéta z Valois („Královna Margot“) na své svatbě s Jindřichem Navarrským (1572).

Francois Clouet - Královna Margot, Marie Stuartovna
Francois Clouet – Královna Margot, Marie Stuartovna

 

Skutečný boom ale bílé svatební šaty zaznamenaly až díky svatbě královny Viktorie a prince Alberta Sasko-Kobursko-Gothajského v roce 1840. Viktoriiny svatební šaty jsou nejspíš tím momentem, který určil bílou jako “tu nejlepší volbu” pro nevěsty v evropské a americké kultuře. Sama Viktorie své svatební šaty oblékla ještě několikrát (na křtiny a svatby) a i poté, co je odložila, byly jejich části, zejm. nákladná krajka, použity na jiné oděvy. Jak bývalo v minulosti zvykem, nic nepřišlo nazmar.

Královna Viktorie ve svatebních šatech, 1840
Královna Viktorie ve svatebních šatech

Samozřejmě i před královnou Viktorií se některé ženy a dívky v bílé vdávaly, rozhodně však nešlo o většinu. Zde je několik ukázek starších bílých svatebních šatů:

Anne Meyer, 1528; Louisa Ulirika, 1744; hedvábné svatební šaty, 1785
Anne Meyer, 1528 (na obraze je zobrazena jako dcera donátora, je však pravděpodobné, že šlo o její svatební šaty); Louisa Ulrika, 1744; hedvábné svatební šaty, 1785

 

svatební šaty počátku 19.st.
Zleva – dánské šaty z poč. 19.st., svatební šaty princezny Charlotty, 1816, šaty z r. 1820 a z r. 1824 (USA)
 

Pravidlem se bílé šaty stávají už od druhé poloviny 19. století a ve 20. století zcela převládnou. Tedy alespoň v Evropě a v USA. V jiných kulturách nejsou divoce barevné šaty nevěsty ani dnes ničím zvláštním (např. typickou čínskou svatební barvou je červená).

MET museum, svatební šaty 1870
MET museum, svatební šaty 1870

 

Emily Claus ve svatebních šatech, 1886
Emily Claus ve svatebních šatech, 1886

 

Současně i po zbytek 19. století se nevěsty z praktických důvodů zpravidla vdávaly v takových šatech, které pak mohly nosit i při jiných příležitostech. Ženy z chudších poměrů si prostě na svatbu vzaly své nejlepší nedělní šaty (často černé, šedé, tmavohnědé nebo tmavomodré).

USA, MET museum, svatební šaty před pol. 19.st., 1855 a po pol. 19.st.
USA, MET museum, svatební šaty před pol. 19.st., 1855 a po pol. 19.st.

 

svatební šaty, 1866
svatební šaty, 1866

 

Svatební šaty, 80. léta 19. st., USA, MET museum
Svatební šaty, 80. léta 19. st., USA, MET museum

Zatímco v 19. století a na začátu 20. století se svatební šaty zpravidla podobaly svým střihem denním šatům, od první světové války připomínají stále častěji – zejména u bohatých nevěst – večerní toalety. Hlavním důvodem bylo, že “denní oděv” se postupně zjednodušil a začal vypadat méně slavnostně. Zároveň mnoho běžných žen se vdávalo po většinu 20. století v jednoduchých kostýmcích a nepociťovaly nutnost pořídit si na svatbu speciální róbu.

 

20. století

Zde je několik fotografií z mého rodinného archivu, najdete mezi nimi šaty i kostýmek:

svatební šaty 1914
svatební fotografie 1917

 

20. léta svatební šaty
svatební fotografie 1929

 

svatební šaty 50. léta
svatební fotografie 1950

 

svatební šaty 60. léta
svatební fotografie 1963

 

Dnes se staly barevné svatební šaty výrazem určité extravagance, i když řadu nevěst k jejich výběru stále vedou i praktické důvody podobné těm z 19. století. V barevných svatebních šatech se vdávaly některé celebrity, Liz Taylor dokonce opakovaně.

Elizabeth Taylor - 1.,3.,5. a 6. svatba
Elizabeth Taylor – 1.,3.,5. a 6. svatba

 

V mém románu (a audioknize) Královské intriky se dočtete hned o dvou svatebních obřadech: jedním je historická svatbaElišky Přemyslovny a Jana Lucemburského a druhá je svatba hlavní hrdinky Markéty z Březové. První nevěsta následuje k pohoršení českého panstva francouzskou tradici a vdává se v prosté lněné košili, druhá zvolí hedvábné šaty v růžové barvě:

„Půvabná a svěží jako jitro, celičká zahalená v pavučinově jemném hedvábí, se závojem sahajícím až na paty, připevněným na kopretinovém věnci, nechala se odvést k oltáři kostela Svatého Petra a Pavla v Brně.“ (Emma Riedová: Královské intriky)

A v barevných šatech jsem se vdávala i já.

 

 

Pro přesné názvy rukopisů velké části středověkých zdrojů viz

http://www.larsdatter.com/weddingdress.htm .

 

Zdroje fotografií:

http://www.metmuseum.org/

http://sharonlathanauthor.com/regency-marriage-garments

http://fashionsfromhistory.tumblr.com/post/104621837232/hello-i-was-wondering-do-you-have-any-good

http://libmma.contentdm.oclc.org/cdm/singleitem/collection/p15324coll12/id/1950/rec/31

http://www.theweddingsecret.co.uk/magazine/iconic-wedding-dresses-elizabeth-taylor-pt2/

http://becuo.com/elizabeth-taylor-yellow-wedding-dress

Recommended Posts