Tak dlouho jsem se rozhodovala, kterým obrazem doplnit své přání krásných a poklidných svátků, až jsem si uvědomila, že jich sem musím umístit vícero. Ať jejich světlo prozáří i váš advent.
![Mistr Vyšebrodského oltáře - Narození Páně, cca 1350](https://riedova.cz/wp-content/uploads/2015/12/Meister_von_Hohenfurth_002-940x1024.jpg)
Madona něžně líbá své dítě, tak jako to vídáme na byzantských ikonách “Glykofilúsách”, zatímco sv. Josef a porodní bába připravují koupel. Pastýřům zvěstuje anděl radostnou zvěst. Klečící mecenáš je Petr I. z Rožmberka.
![Mistr Třeboňského oltáře - Adorace Krista z Hluboké, cca 1380](https://www.riedova.cz/wp-content/uploads/2015/12/trebon-adorace_2.jpg)
Nový způsob, jak zobrazovat narození Páně s Madonou klečící v modlitbě nad dítětem, často prostovlasou a s modrým pláštěm, je na konci 14. století inspirován viděním sv. Brigitty Švédské. Roztomilým detailem jsou ptáčci na střeše a stromech.
![Hugo van der Goes: Portinary Triptych - Adorace Krista, cca 1470](https://riedova.cz/wp-content/uploads/2015/12/Hugo_van_der_Goes_006-1024x858.jpg)
Zaalpská pozdní gotika si libovala v symbolech, nejdrobnějších detailech a velmi subtilních postavách. Svět i nebeští obyvatelé jsou na plátně Hugo van der Goese rozděleni na jednotlivé skupiny (dokonce i barevně) a společně se klaní Kristu, který je symbolicky spojuje.
![Piero della Francesca: Narození Páně, 1470 -5](https://www.riedova.cz/wp-content/uploads/2015/12/Piero-della-Francescas-Th-001.jpg)
Oproti tomu raná renesance ve stejné době v Itálii je sošná, důstojná a usiluje především o zobrazení objemů. Skupina andělů s Pannou Marií a Ježíškem je oddělena barevně od zbytku postav nebesky modrou barvou.
![Giorgione: Klanění pastýřů, cca 1505](https://www.riedova.cz/wp-content/uploads/2015/12/The_Adoration_of_the_Shepherds_-_Giorgione_-_1505_NG_Wash_DC.jpg)
Giorgione a jeho jakoby v oparu zahalená scéna vroucné modlitby.
![Corregio: Klanění pastýřů neboli Svatá noc, 1530](https://riedova.cz/wp-content/uploads/2015/12/Correggio_-_The_Holy_Night_-_Google_Art_Project-751x1024.jpg)
Corregiovo oslnivě jasně zářící dítě insirovalo řadu epigonů. Pastýř takřka vystupuje z obrazu k nám, tak usilivně se nás snaží malíř vtáhnout do děje.
![Caravaggio: Klanění pastýřů, 1609](https://www.riedova.cz/wp-content/uploads/2015/12/Caravaggio_-_Adorazione_dei_pastori.jpg)
Pro mě asi nekrásnější klanění pastýřů. Něžné, intimní, tajemně nedokončené, prosté, dojemné.
![El Greco: Klanění pastýřů, 1612](https://www.riedova.cz/wp-content/uploads/2015/12/el-graco-1612-14.jpg)
El Greco a jeho divoký styl směřující vysoko a hluboko, jasný, excentrický, zářivě barevný, a přitom obřadný.