Květiny na talíři

Je libo růži nebo fialku? Labužníci středověku i novověku si libovali v ozdobných pokrmech a květiny byly jedním ze způsobů, jak jídlo zkrášlit, provonět, obarvit a někdy i skutečně dochutit. Pojďte si přečíst, co nabízela středověká kuchyně a recepty raného novověku.

Bordura z Hodinek Johanny I. Kastilské, růže a karafiát, cca 1500

Recepty na jídla z květin nacházíme v Čechách v kuchařských předpisech od 15. století. Je pravděpodobné, že i prostý lid si občas přihodil do jídla sedmikrásku, fialku nebo chrpu, tedy květiny, kterými leckdo doplňuje saláty i dnes. Recepty, které se nám zachovaly, však pocházejí především z prostředí bohatých vrstev. Hemží se to v nich drahým medem, exotickým kořením a od 17. století i cukrem, tedy ingrediencemi, které prostý lid hodoval vzácně, nebo vůbec.

V kuchyni se nezřídka používaly květy bezové, a to zejména na kaše, např. ze smetany, mléka, vajec a chleba, doslazené medem či později cukrem. Zatímco jídla z bezových květů dobarvovali novověcí kuchaři šafránem, fialky sloužily samy jako vítané barvivo pro vytvoření fialově zbarvených pokrmů – fialové kaše s mandlovým mlékem či huspeniny „čtyř barev“ z kapra. Z fialek se také vařily sirupy, zavařeniny a „syrečky“. Neobvyklou vůni a vzhled poskytovaly jídlu též karafiáty, chrpy, levandule, květ majoránky, čekanky či sedmikrásky.

Pietro Andrea Mattioli: Herbář neboli Bylinář, 1562
Pietro Andrea Mattioli: Herbář neboli Bylinář, Růže, 1562

Z okvětních plátků růží se připravovala kaše z mouky, vína, medu a másla dochucená skořicí a zázvorem. Trvalá byla obliba růžové vody, připravované máčením korunních plátků růží ve vodě. Pro svou vůni a chuť se růžová voda přidávala do řady jídel. Z růží rudých, bílých i žlutých se vyrábělo cukroví, sirupy a zavařeniny neboli „letkvaře.“ Jako pochutina i léčivo sloužil „růžový med,“ údajně posilující zažívání a usnadňující odkašlávání.

Šlechtična Alžběta Lidmila z Lisova ve své kuchařce z r. 1661 doporučovala směs různých květin (růže, černobýl, rmen a další) na přípravu polévky pro menstruující ženy, aby získaly zpět sílu, o niž je připravila ztráta krve. Spíš než kvítí byla však asi klíčovou přísadou tohoto receptu půlka slepice, s níž bylo třeba květiny svařit.

Polyxena z Lobkovic, roz. z Pernštejna
Polyxena z Lobkovic, roz. z Pernštejna 1566–1642

 

Jiný recept, vydaný v kuchařské knize Polyxeny z Lobkovic, rozené z Pernštejna, se nazývá rovnou příznačně „všelijakejch květin lístky“ a spočívá v podstatě v zavaření pestrobarevných kvítků růže, fialek, bezu, sedmikrásek a dalších květů s vejci a cukrem tak, že barevné květy ztužené cukrovou pastou mohly nejen chutnat, ale i zdobit stůl podobně jako drahý porcelán či zlaté příbory.

 

knižní iluminace sedmikrásky středověk novověk

 

 

Křížem krážem knihou: Aude

mlyn-aude
Zdroj: https://pixabay.com/en/photos/aude/

V Paříži to všechno velkolepě končí, kde ale náš příběh začíná? Ačkoliv má moje nová knížka v názvu Paříž, většina hlavních postav pochází z francouzského jihu, konkrétně z departmentu Aude. Tam se také podíváme s tímto článkem.

Department Aude, přezdívaný podle středověkých kacířů “Země katarů” (podobnost s českým slovem “kacíř” není náhodná!), se nachází na jihovýchodě Francie, mezi Pyrenejemi a Středozemním mořem. Jde o jednu z okcitánských jazykových oblastí – okcitánštinu jsem zmiňovala v článku o trubadúrech.

carte-departement-aude

Krajinou protéká řeka Aude, která dala departmentu jméno a na jejíž březích najdeme i asi nejznámnější turistickou atrakci oblasti: opevněné město Carcassonne.

Carcassonne na břehu Aude, foto Jean Pol Grandmont, https://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page

 

Carcassonne, foto archiv Emmy Riedové

 

Řeka Aude ve vísce Lagrasse, foto Pinpin, https://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page
Řeka Aude ve vísce Lagrasse, foto Pinpin, https://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page

 

Aude se pyšní mimořádně bohatou historií – od pravěkých osad a keltských oppid, přes římské osídlení a středověký rozkvět až po proměnu v zemi obchodníků a vinařů. Jsme ve Francii, takže nám nezbývá než se u vín na chvíli zastavit: nejznámější z místních vín je asi šumivé bílé Blanquette de Limoux, populární jsou ale také vína z Limouxinu, Clape, Fitou a z horských oblastí Corbièru. Právě z Corbièru pochází i jedno z typických audeských jídel – fréginat, jídlo z nasekaného vepřového, rajského protlaku a zeleniny okořeněné středomořskými bylinkami. Jinými specialitami jsou polévka borrida z ryb a plodů moře nebo cassoulet.

Významnou tepnou departmentu nabízející navíc i krásné scenérie je Canal du Midi (“Kanál z jihu”) nebo také “Kanál dvou moří”, vybudovaný v letech 1666 až 1682 mezi Toulouse a Sète (tam navazuje na řeku Garonne a tím spojuje Středozemní moře s Atlantikem).

Canal du Midi
Canal du Midi

 

Canal du Midi
Canal du Midi

 

Canal du Midi v Trebes
Canal du Midi v Trebes

 

Do Vinassanu, Armissanu a Gruissanu, které hrají v Pařížském rekviem nejdůležitější roli, se vypravíme někdy příště. V knize ale také poznáme městečko Narbonne a zmíněn je i nedaleký klášter Fontfroide.

Narbonne, foto Benh Lieu Song, https://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page
Narbonne, foto Benh Lieu Song, https://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page

 

Klášter Fontfroide, foto Ziegler175, https://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page

 

Klášter Fontfroide, foto Nancy, https://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page
Klášter Fontfroide, foto Nancy, https://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page

 

Za pozornost v Aude stojí i řada dalších míst: západní oblast s historickým názvem Razès, katarské hrady rozeseté v krajině nebo opatství Sainte-Marie de Lagrasse.

Razès, foto Quillaume Paumier
Razès, foto Quillaume Paumier, https://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page

 

Pobřeží v komuně Leucate, foto Gerbil
Pobřeží v komuně Leucate, foto Gerbil, https://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page

 

Hrad Queribus, foto BlueBreezeWiki

 

Hrad Puilaurens, foto Pinpin

 

Opatství Sainte-Marie de Lagrasse, foto Bertrand Bouret
Opatství Sainte-Marie de Lagrasse, foto Bertrand Bouret, https://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page

 

Šestkrát o středověkém stolování

Úprava a konzumace pokrmů není jen čistě biologickou potřebou, ale také společenskou záležitostí. Jak se stolování našich předků lišilo od dnešní doby? To se dozvíte v článku.

Středověké jídlo - iluminace

1) Zapomenutá zelenina

Středověký člověk se k mnoha druhům zeleniny vůbec nedostal: špenát byl až do 17. století používán asi jen v západní Evropě, lilek zase spíš na jihu, na rajčata, papriky, brambory nebo dýně bylo třeba počkat až do dob zámořských objevů. Na druhou stranu jsme ale my dnes na mnohé druhy zeleniny tak trochu zapomněli: jde jednak o kořenovou zeleninu jako rapotinku, sevlák, pastinák či vodnici, jednak o jedlý plevel jako merlík, lebedu, šťovík a kopřivy.

Sevlák cukrový
Sevlák cukrový

Máte-li dvorek, merlík a lebeda na něm nejspíš rostou a můžete si je natrhat do salátu, vážně je doporučuji, kopřivy lze zase použít jako špenát. Kromě těchto zmíněných druhů zeleniny měl středověký strávník v Čechách na talíři nejčastěji kysané zelí, po něm kysané zelí a pak ještě kysané zelí, které se zkrátka jedlo stále, a to i k snídani. Obvyklé byly také cibule, řepa, tuřín a mrkev.

Merlík bílý
Merlík bílý

2) Pučálka

Dnes už skoro zapomenutý pokrm z namočeného a následně opraženého hrachu byl jedním z nejběžnějších jídel. Pražení vůbec bylo v našich zemích velmi oblíbenou úpravou luštěnin a obilovin, zejména těch ne zcela zralých. Pražmo z obilí mohl strávník také podrtit a smíchat s mlékem na vydatnou kaši. Recept na pučálku a řadu zajímavostí k tomu najdete např. na blogu Kuchařka pro dceru.

Hostina, středověk

3) Jak tedy naši předci upravovali pokrmy?

Kromě zmíněného pražení byla středověká jídla vařená, pečená, opékaná na roštu nebo na rožni, uzená a kvašená/kysaná. Vařilo se v kotlících zavěšených na hácích na řetězu nad otevřeným ohněm, ale také tak, že se přistavovaly na vaření nádoby přímo k ohni nebo že se do velké nádoby s vodou přistavené k ohni vložily menší nádoby s pokrmem, tj. ve vodní lázni. Nádobí bylo nejčastěji keramické nebo měděné. Vařená jídla, která tvořila velkou část stravy prostých lidí, měla nejčastěji podobu hustých polévek či kaší nebo jakýchsi šišek a knedlíků. Pečení bylo vyhrazeno pro chléb a sváteční pečivo. Do 13. století pravděpodobně převažovala technika pečení v hliněných pekáčích na žhavých uhlících, později se peklo ve zděných pecích. Vyšší vrstvy včetně měšťanů si dopřávaly i masité pokrmy, které se opékaly na roštu nebo větší kusy na rožni. Maso bylo možné rovněž zakonzervovat uzením.

Středověká kuchyně, dřevoryt
Středověká kuchyně

4) Máslo nebylo máslo

Máslem se v minulosti obecně označoval čistý mléčný tuk, tedy to, čemu dnes říkáme „přepuštěné máslo,“ „šmolc“ nebo „ghí.“ Přepuštěné máslo bylo mnohem běžnější součástí stravy než máslo čerstvé, které se nedalo dlouho uchovávat a tradičně se označovalo „putr“ nebo „putra.“ Přepuštěné máslo vydrží výrazně déle než máslo nepřepuštěné (které obsahuje navíc vodu a mléčné bílkoviny): až tři týdny při pokojové teplotě, v chladu ještě déle, v lednici až půl roku. Navíc se nepřepaluje tak rychle jako putra (vydrží 200–250°C místo 150–180°C), což také stojí za jeho slavným návratem do českých kuchyní v posledních letech. Chcete-li si přepuštěné máslo také vyrobit, návod naleznete např. na blogu Cuketky.

Rožeň

5) Čím se jedlo?

Rukama. Proto také měli v každé slušné domácnosti na stole nádobu s vlažnou vodou na omývání tří prstů, kterými se jedlo. Kromě toho se ale používaly i lžíce (dřevěné či kovové) a nože. Po dlouhé odmlce od dob antiky se od 9. století v Evropě opět občas setkáváme s vidličkami, u nás se ale v podstatě neobjevují až do 14. století. Obvyklou součástí příboru se staly nejprve v Itálii (během 16. století), napříč Evropou ale vidlička zdomácněla až během 18. století. Zajímavý je původně italský zvyk rozšířený i do Francie, podle nějž si host přinášel vlastní lžíci a vidličku do domu hostitele.

6) Krčma

Nebyli bychom v Čechách, abychom nezakončili článek v hospodě. Význam středověké krčmy dalece přesahoval její základní funkci jako místa, kde vám jen uvaří a nalijí. V krčmě bylo zpravidla možné se také ubytovat, což z ní činilo zastávku obchodníků, a její funkce byla úzce spojena s tržištěm. Krčma byla místem, kde se člověk dozvěděl důležité novinky, na vesnicích jste si v ní mohli nakoupit sůl, pivo nebo koření do zásoby jako v krámě. V krčmě se také uzavíraly významnější smlouvy (např. koupě nemovitosti, hodnotnější věci nebo dobytka), jelikož se v ní snadno našli svědci k uzavření smlouvy (přece jen písemné smlouvy nebývaly moc časté) a hlavně se tam pak mohla zapít tzv. litkupem.

8

 

Příprava těstovin v Itálii
Příprava těstovin v Itálii