![Iluminace z Cantigas de Santa Maria, 1221–1284 - hráč na loutnu a na předchůdce viola da gamba](https://www.riedova.cz/wp-content/uploads/2015/06/Cantigas-de-Santa-Maria-1221–1284.jpg)
Na jaké hudební nástroje naši předci hráli? Řada nástrojů změnila od středověku svou formu, mnohé zase ustoupily do pozadí a dnes už je slyšíme jen výjimečně. Mandora, psalterium, niněra – názvy některých z nich nám mohou znít jako tajemná zaklínadla.
![iluminace](https://www.riedova.cz/wp-content/uploads/2015/06/Iluminace-hudebníků-z-Tropáře-ze-Saint-Martial-11.-st..jpg)
Kromě všemožných bubínků a jiných ozvučných nástrojů hráli středověcí hudebníci hlavně na flétny (příčné i zobcové, jednoduché i zdvojené), dále na rohy, loutny, kvinterny, dudy, trombóny, niněry nebo harfy.
Hudební nástroje středověké Evropy se vyvíjely s velkým přispěním vlivu vyspělé arabské a perské kultury (ostatně i původ názvu “loutna” – jednoho z netypičtějších trubadúrských nástrojů – je pravděpodobně arabský a znamená “dřevo”).
Flétny všeho druhu
Ve středověku se hrálo na flétny rozmanitých tvarů, které byly až na výjimky dřevěné.
![Dvojité flétny](https://www.riedova.cz/wp-content/uploads/2015/06/Cantigas-de-Santa-Maria-1221–1284-.jpg)
![Freska Simone Martiniho - flétnista a hráč na kvinternu, 1322](https://www.riedova.cz/wp-content/uploads/2015/06/Simone_Martini-1322-kvinterna-a-flétna-245x300.jpg)
Niněry
Niněra, prastarý strunný nástroj, s nímž se setkáváme už od 10. století, funguje tak, že díky točení klikou se tře dřevěný kotouč o struny, podobně jako smyčec u houslí, a ty se rozeznívají. Zároveň druhou rukou hráč zkracuje podle potřeby struny, aby dosáhl různých tónů – to může dělat pomocí klapek nebo prsty na hmatníku, jak to známe u loutny nebo kytary.
![Hráči na niněry](https://www.riedova.cz/wp-content/uploads/2015/06/Symphonia_Cantigas_Sta_María-hráči-na-niněru.jpg)
Niněra byla překvapivě oblíbená a nalezneme ji na celé řadě vyobrazení, včetně Zahrady pozemských rozkoší (Peklo) nizozemského malíře Hieronyma Bosche:
![Hieronymus Bosch: niněra a další nástroje v "Pekle", 1500](https://www.riedova.cz/wp-content/uploads/2015/06/Hieronymus_Bosch-niněra-1500.jpg)
Nejstarší niněry vyžadovaly kooperaci dvou hráčů – jeden točil klikou, druhý ovládal klapky.
![Hráči na niněru, Santiago de Compostela](https://www.riedova.cz/wp-content/uploads/2015/06/Hráči-na-niněru-Santiago-de-Compostela.jpg)
Dudy
![Socha dudáka v cisterciáckém klášteře Santes Creus ve Španělsku](https://www.riedova.cz/wp-content/uploads/2015/06/Socha-dudáka-v-klášteře-Santes-Creus-vě-Španělsku-300x225.jpg)
“Byzantská lyra”, rebec a fidula – předchůdce houslí
Byzantská lyra byla zřejmě prvním smyčcovým nástrojem (zmiňuje se o ní Peršan Ibn Khurradadhbih v 9. století a níže ji vidíme na byzantské slonovinové skříňce kol. r. 1000).
![Byzantská lyra](https://www.riedova.cz/wp-content/uploads/2015/06/Byzantine_Lyra-ivory-casket-c.1000.jpg)
![Zachovalá "byzantská lyra", konec 12. st. - foto Stevepeterson](https://www.riedova.cz/wp-content/uploads/2015/06/Byzantská-lyra-housle-konec-12.st_.-Stevepeterson-e1433536424503-300x90.jpg)
Od 13. století se v Evropě rovněž rozšířil arabský smyčcový nástroj rebec, který se tvarově byzantské lyře podobá (rebec a byzantská lyra jsou někdy uváděné jako tentýž nástroj).
![](https://riedova.cz/wp-content/uploads/2015/06/David_Virgin_among_the_Virgins-1024x584.jpg)
Samotné housle se však vyvinuly spíše z tzv. fiduly (fidelu), která má protažený krk. Více o historii houslí si můžete přečíst třeba zde.
![](https://www.riedova.cz/wp-content/uploads/2015/06/Žaltář-z-Peterborough-vielle-neboli-fidel-14.-st.-e1489351594952.png)
Loutny, mandory, kvinterny a citole
![](https://riedova.cz/wp-content/uploads/2015/06/536.jpg)
Loutny, citole a kvinterny byly ideálními trubadúrskými nástroji, neboť hudebník mohl zároveň hrát i zpívat. Mladší mandora (někdy též mandola) je pravděpodobně předchůdkyní maličké mandolíny a je o něco menší než loutna. Citole mívají zvláštní tvar (prý podle listu cesmíny). U všech těchto strunných nástrojů se někdy struny pro výraznější zvuk zdvojovaly. Zdá se, že převažovaly verze čtyřsborové (4 páry strun), někdy pěti- či šestisborové. Nicméně v 10. století arabský cestopisec Ibn Rosteh píše: „[U Slovanů] jsou různého druhu loutny, tambury, a píšťaly. Jejich píšťaly jsou délky na dva lokte a loutna je u nich osmistrunná.“
Možná si vzpomenete, že na loutnu hrála při mnoha příležitostech Markéta z Královských intrik nebo na temný osud loutny Romana Orsiniho.
![Anděl hrající na kvinternu v katedrále Saint Julien du Mans ve Francii, kol. r. 1325](https://www.riedova.cz/wp-content/uploads/2015/06/Gittern_Cathedral_Saint_Julien_du_Mans_France_c.1325.jpg)
![Historické mandory a loutny - foto Andrew Plumb](https://www.riedova.cz/wp-content/uploads/2015/06/Mandory-v-muzeu-hudby-Andrew-Plumb-768x1024.jpg)
Krásné ornamentální “rozety” v otvoru ozvučné desky se vyráběly z tenké překližky či z vrstveného papíru prořezáváním.
![Kvinterna vyrobená Hansem Othem v Norimberku, 1450, dnes vystavená na hradě Wartburg - foto Ingersoll](https://www.riedova.cz/wp-content/uploads/2015/06/Kvinterna-1450-by-Hans-Oth-in-Nürnberg-hrad-Wartburg-Ingersoll-300x225.jpg)
![Vyobrazení mandory z r. 1636](https://www.riedova.cz/wp-content/uploads/2015/06/Mandora-1636-195x300.jpg)
Žaltář, cimbál a české křídlo
Žaltář (psalterium) přichází do Evropy z Blízkého východu v 11. století. Zpočátku míval deset či jedenáct strun, počet strun se však postupně zvyšoval. Byl-li držen v náručí, jako to vidíme u ženy zcela vpravo, hrálo se na něj jednou rukou. Bylo ale možné na něj hrát i na položený paličkami či trsátky. Z žaltáře se vyvinul cimbál.
![](https://riedova.cz/wp-content/uploads/2015/06/velislavova-bible-20090213121033_1-e1653254874378.jpg)
Žena zcela vlevo na naší ukázce z Velislavovy bible drží typicky českou verzi žaltáře, zvanou pro tvar připomínající křídlo “české křídlo” (“ala bohemica”). Spolu s dvourezonátorovou (žaltářovou) harfou (viz obrázek níže) jde o nástroj, který se prý vyskytuje prakticky pouze v pramenech českého původu.
![](https://riedova.cz/wp-content/uploads/2015/06/dvourezonatorova-harfa.jpg)
![Cimbál, konec 15 .st.](https://www.riedova.cz/wp-content/uploads/2015/06/Cassandre_BnF_Français-16.st_..jpg)
![psalterium](https://www.riedova.cz/wp-content/uploads/2015/06/La-Chaise-Dieu_Jean-Pol-GRANDMONT-300x225.jpg)
![Psalterium - rekonstrukce -foto Martin Amend](https://www.riedova.cz/wp-content/uploads/2015/06/Psalterium-rekonstrukce-Martin-Amend-300x225.jpg)
Varhany
Středověké varhany byly většinou přenosné, teprve postupně se objevují i nepřenosné (“positiv”).
![Přenosné varhany, Kreuz-Altar, 1490-1495](https://www.riedova.cz/wp-content/uploads/2015/06/Přenosné-varhany-Kreuz-Altar-about-1490-1495-205x300.png)
Vzácné malované pozdně středověké varhany – positiv ze Sionu ve Švýcarsku:
![Varhany, Notre Dame St. Valere, Sion ve Švýcarsku, kol. 1430 - foto Frinck51](https://www.riedova.cz/wp-content/uploads/2015/06/Varhany-notre-dame-st.-valere-1430-Sion-Switzerland-autor-Frinck51.jpg)
Zde si můžete otestovat své znalosti středověkých nástrojů na jedné německé knižní iluminaci.
![Mistr Kroniky Světa Rudolfa von Ems: hudebnící všeho druhu na dvoře krále Davida, kol. 1340](https://www.riedova.cz/wp-content/uploads/2015/06/Meister_der_Weltchronik_des_Rudolf_von_Ems-1340.jpg)
A na závěr jeden snímek dnešních hudebníků snažících se o návrat ke středověké hudbě: buben (zde asi původně africké djembe), trumšajt, dudy, tamburína a strunné nástroje v pozadí (loutna? kytara?).
![Vystoupení dobově oděných hudebníků na hradě Kašperk - foro Ponto](https://www.riedova.cz/wp-content/uploads/2015/06/Kašperk-autor-Ponto.jpg)
Všechny iluminace a fresky jsou public domain stejně jako všechny fotografie bez uvedení autora, ostatní fotografie jsou licencovány jako creative commons + share alike.
(zdrojem je Wikimedia Commons, http://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page).
Velmi cenným zdrojem informací byl pro mě článek Martina Nejedlého http://hudebnirozhledy.scena.cz/www/index.php?page=clanek&id_clanku=2699
Více o nástrojích (včetně jejich alternativních názvů):
https://cs.wikipedia.org/wiki/Kvinterna
https://cs.wikipedia.org/wiki/Psalt%C3%A9rium
https://www.oldharp.com/z-historie/